Przelew bankowy na błędny numer konta i co zrobić w takiej sytuacji?

28 lutego 2021, opublikowane przez Smartney

Przelew bankowy – czyli zacznijmy od teorii

Przelew bankowy to tak naprawdę polecenie przelewu. To jedna z form pieniężnych rozliczeń bezgotówkowych. W Polsce tego typu rozliczenia realizowane są między bankami, ale adresatem mogą być również inne instytucje finansowe – np. SKOKi. Jeśli chodzi o przelew bankowy – gdzie rachunek nadawcy i odbiorcy prowadzone są przez banki, sprawa jest stosunkowo prosta i możliwa do szybkiego załatwienia. Jednak jak w wielu dziedzinach życia, łatwiej zapobiegać niż leczyć. Dlatego wysyłając komuś pieniądze, trzy razy upewnij się, czy prawidłowo wpisano nazwę odbiorcy, kwotę i numer rachunku. Unikniesz w ten sposób wielu potencjalnych problemów i nie będziesz się zastanawiać, jak odzyskać pieniądze z przelewu bankowego. Zresztą, Twój bank również przewidując ewentualne problemy, niemal zawsze przygotowuje poradnik dotyczący tego, jak zrobić przelew z konta na konto, czy jak zrobić przelew bankowy. Może i ta sprawa wydaje Ci się oczywista, ale jeśli to Twój pierwszy rachunek bankowy, to warto przeczytać podobne teksty.

Sprawdzenie konta bankowego: czyli przelew wykonany, ale zastanawiasz się, czy poprawnie

To dość powszechna sytuacja. Autoryzujesz przelew w aplikacji, widzisz zieloną ikonę oznaczającą powodzenie… I nagle zaczynasz się zastanawiać, czy na pewno wszystko jest ok. Pierwsza myśl, to zazwyczaj sprawdzenie konta bankowego. Tak: przelew został wykonany. Potem sprawdzasz dane właściciela rachunku bankowego. Później następuje moment paniki. Mniejszy problem, jeśli przelew został wykonany na wygasłe konto – formalności po Twojej stronie nie są zbyt skomplikowane. Często pieniądze wracają do Ciebie natychmiast, automatycznie. Ale co stanie się, jeśli kolejne sprawdzenie konta bankowego potwierdzi, że pieniądze naprawdę zostały przelane nie tam, gdzie trzeba? Służymy pomocą. Pamiętaj jednak, że sytuacja może się odwrócić. Bank może napisać do Ciebie z prośbą o zwrot nieprawidłowo przelanej kwoty – dobrze wtedy zwrócić uwagę na dodatkowe a nieprzewidziane wpływy – zamiast wpisywać w Google „jak sprawdzić, czy przelew został wysłany na moje konto” – wbrew pozorom, to dość często wyszukiwana fraza.

Przelew na nieistniejące konto – czyli nie ma się czym martwić

Numer konta bankowego to 26 cyfr. Ma w sobie zaszyty mechanizm kontrolny, mający na celu upewnienie się, że przelew nie trafi na nieistniejące konto – ale oczywiście zdarzają się sytuacje nadzwyczajne. Na przykład, jeśli wykonamy przelew na zły numer konta, a to zostało zamknięte niedawno. Banki realizują podobne zwroty automatycznie – chociaż mogą one potrwać kilka dni. Zawsze warto zgłosić reklamację i opisać sytuację – nie istnieje sytuacja, w które mogłoby to zaszkodzić. Setki wyników, które podpowiadają wyszukiwarki klientom szukającym hasła „błędny przelew zwrot pieniędzy” wskazują, że podobna sytuacja może być stresująca – zwłaszcza, że jako nadawca przelewu nie potrafimy rozpoznać, czy konto istnieje czy nie. Dlatego zawsze w takiej sytuacji telefon na infolinię banku powinien być pierwszą czynnością, którą wykonamy. Rozmowy są nagrywane i nasza reklamacja błędnego przelewu zostanie zapisana w systemie.

Prośba o zwrot mylnie przelanych pieniędzy – gdzie ją wysłać

No dobrze. Ale jak odzyskać pieniądze z przelewu, zwłaszcza wykonanego błędnie? Pamiętaj, że każdy kto otrzyma Twoje pieniądze, kiedy nie zamierzałeś mu ich przelewać, wzbogacił się nielegalnie – więc sam powinien taki przelew zgłosić na policji. Banki często same działają w Twoim imieniu, upewniając się, że Twoja prośba o zwrot mylnie przelanych pieniędzy zostanie niezwłocznie zrealizowana – podobne działanie również wynika z przepisów. Na dobrą sprawę znajdujesz się więc na wygranej pozycji – ważne, żeby nie tracić zimnej krwi. To zrozumiałe jednak, że emocje często biorą górę nad zdrowym rozsądkiem. Nie trać więc głowy, gdy szukając w google hasła „przelew na złe konto jak odzyskać pieniądze” dowiesz się, że czeka Cię trudna przeprawa. Zazwyczaj wcale tak nie jest. Ważne po prostu, żeby taką pomyłkę zgłosić od razu. A na przyszłość zachować większą czujność. Numer infolinii zawsze jest podany na stronie banku. Zazwyczaj masz też możliwość kontaktu bezpośrednio z aplikacji mobilnej.