pytania i odpowiedzi

Poniżej zebraliśmy najczęściej zadawane pytania związane z pożyczką w Smartney.

Jeśli nie znajdziesz odpowiedzi na swoje pytanie – śmiało, skontaktuj się z nami.

O Smartney

Smartney to polski fintech pożyczkowy należący do francuskiej Grupy Oney Bank.  W swoich ofertach łączy bezpieczeństwo i atrakcyjne warunki oferowane Klientom przez banki z błyskawicznym i nowoczesnym procesem typowym dla spółek technologicznych. Od 18.09.2018 r. jesteśmy również zarejestrowani w rejestrze instytucji pożyczkowych prowadzonym przez KNF pod numerem RIP000408. Misją Smartney jest pokazanie, że pożyczanie może być po prostu smart. Dlatego nasz proces wymaga jedynie minimalnego zaangażowania, jest transparentny i oparty na najnowszych technologiach. Oferujemy pożyczki na wysokie kwoty – do 150 tys. zł z terminem spłaty do 10 lat.  W ciągu kilku lat staliśmy się jednym z liderów rynku, wyznaczając trendy, dbając o budowę branżowych standardów, czy pracując nad rozwiązaniami poprawiającymi bezpieczeństwo Klientów.

Tak. Chociaż należymy do międzynarodowej Grupy Bankowej, to jesteśmy polską firmą, zarejestrowaną w Warszawie i zarządzaną przez polskich managerów. Co więcej, rozwiązania, które stworzyliśmy w Smartney są na tyle innowacyjne, że nasza Grupa chętnie wdraża je na innych rynkach, na których działa.

Jak działa nasz proces?

Oferta Smartney dostępna na stronie smartney.pl jest skierowana do osób w wieku 21-70 lat, które posiadają rachunek bankowy. Nasi Klienci, to ludzie, którzy cenią swój czas i pieniądze a jednocześnie szukają prostych i przejrzystych rozwiązań finansowych. Smartney to przede wszystkim nowoczesne rozwiązanie wykorzystujące najnowsze technologie, które pozwala zaoszczędzić czas i uprościć życie.

Przygotowaliśmy szereg rozwiązań analitycznych opartych na najnowszych technologiach, które pozwalają na ocenę zdolności kredytowej na podstawie m.in. informacji udostępnianych z baz danych, z których także korzystają banki oraz firmy pożyczkowe. Tradycyjne dokumenty dochodowe zastąpiliśmy procesem zautomatyzowanej weryfikacji na podstawie analizy rachunku bankowego, prowadzonej w trakcie wnioskowania o pożyczkę.

Naszym celem jest skrócenie czasu oczekiwania na decyzję o przyznaniu finansowania nawet do jednej minuty. Nasz proces jest w pełni bezpieczny, a ochrona danych osobowych ma dla nas kluczowe znaczenie.

Wszystkie koszty kredytu dostępne są w formularzu informacyjnym, który znajdziesz na stronie głównej przy wyborze oferty, a także w zakładce Dokumenty na naszej stronie. Więcej na temat poszczególnych kosztów przeczytasz na naszym blogu. W publikowanych tam artykułach wyjaśniamy różne finansowe terminy w przystępny sposób. Więcej na ten temat dowiesz się w sekcji „Co składa się na koszt kredytu” (niżej).

Nasze produkty finansowe dostępne są jedynie na stronach sklepów zweryfikowanych już przez naszych partnerów, takich jak PayU czy Autopay. To najlepsza gwarancja bezpiecznej transakcji. Zawsze jednak przed zakupem warto zapoznać się z opiniami Klientów na temat sklepu, z którego oferty zamierzamy skorzystać.

Bardzo szybko! W Smartney wiemy, że czas to pieniądz, dlatego dbamy o to, aby zarówno wnioskowanie o pieniądze było proste i intuicyjne, jak i wypłata środków następowała tak szybko, jak to tylko możliwe.

Opracowaliśmy raport „Czas zlecenia wypłaty pożyczki Klientom Smartney”. Wynika z niego, że w większości przypadków zlecenie wypłaty pożyczki w Smartney zajmuje mniej niż 4 minuty.

Raport dotyczy Klientów, którzy zawarli umowę pożyczki na  smartney.pl w okresie od stycznia do czerwca 2024 r. i został przygotowany na podstawie danych określających czas od podpisania umowy pożyczki przez Klienta na stronie.smartney.pl do zlecenia przez nas wypłaty pożyczki z systemu Smartney. Zgodnie z Raportem wypłaty pożyczki zlecamy:

  • 98,12% w czasie poniżej 4 minut
  • 0,06% w czasie między 5 a 15 minut
  • 1,82% w czasie powyżej 30 minut

Nic prostszego. Wystarczy, że zwrócisz swoje zakupy sprzedawcy, a sprzedawca w większości przypadków sam zwróci nam środki. Zamkniemy wtedy Twoją pożyczkę i wyślemy Ci maila z potwierdzeniem.

Jeśli jednak sprzedawca przeleje pieniądze bezpośrednio na Twoje konto bankowe, możesz wykorzystać je do spłaty zobowiązania w Smartney. Zaraz po zaksięgowaniu wpłaty zamkniemy Twoją pożyczkę.

Szczegółowe zasady zwrotu znajdziesz w wiadomości otrzymanej od sprzedawcy lub na jego stronie www. Tam sprzedawcy opisują również, w jaki sposób możesz dokonać zwrotu zakupionego towaru.

Wnioskuję o pożyczkę

Do złożenia wniosku, potrzebny będzie tylko Twój dowód osobisty. W przypadku pożyczek na kwotę wyższą niż 9300 złotych wymagane są dodatkowe informacje o Twoich wydatkach i dochodach. Dokument potwierdzający Twoje dochody wygenerujemy sami, w czasie wnioskowania o pożyczkę. Wystarczy, że w czasie wnioskowania zalogujesz się na konto bankowe, na które wpływa Twoje wynagrodzenie. Żadnego czekania na zaświadczenia u pracodawcy, żadnych papierków. Szybko i wygodnie!

Nie ma po co! Twoje dochody zweryfikujemy w 100% online w czasie krótszym niż zaparzenie herbaty. Nie musisz kłopotać ani siebie, ani swojego pracodawcy – oszczędzasz na tym sporo czasu:) Zweryfikujemy także Twoje dochody, które uzyskujesz z pracy za granicą, jeśli wpływają na rachunek bankowy prowadzony w Polsce.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami pytać musimy nie tylko o Twoje dochody, ale również o wydatki. Spokojnie, nie potrzebujemy żadnych dodatkowych zaświadczeń – a kwota Twoich wydatków  może być podana w zaokrągleniu.

Na prośbę naszych Klientów wprowadziliśmy opcję dodatkowej pożyczki równoległej w Smartney.

Usługa jest widoczna w Strefie Klienta dla wybranych Klientów z aktywnym kredytem konsumenckim, a jej dostępność stale poszerzamy. Warto zatem często zaglądać do Strefy Klienta.

Przelew identyfikacyjny pozwala nam sprawdzić, czy nasi Klienci są właścicielami rachunków bankowych, których dane nam podają.

Revolut jest jednym z nielicznych banków zarejestrowanych w Europie, który realizując przelewy, nie podaje informacji pozwalających na identyfikację tożsamości właściciela rachunku.

Dlatego nie możemy zaakceptować takiego przelewu i wypłacić środków na konto Revolut. Spróbuj skorzystać z identyfikacji poprzez wykonanie przelewu z osobistego rachunku bankowego prowadzonego w Polsce.

Co składa się na koszty kredytu?

RRSO, czyli Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania, to całkowity koszt kredytu wyrażony jako wartość procentowa całkowitej kwoty kredytu w stosunku rocznym. Oprócz oprocentowania uwzględnia ona wszelkie kredytowane przez Pożyczkodawcę prowizje, ubezpieczenia oraz inne opłaty, które spłacane są w ratach miesięcznych. Szukasz dodatkowych informacji na ten temat? Zajrzyj na naszego bloga. W publikowanych tam artykułach wyjaśniamy różne finansowe terminy w przystępny sposób.

Prowizja to wynagrodzenie dla kredytodawcy za przygotowanie, udzielenie i wypłatę kredytu, oraz jego późniejszą obsługę w czasie trwania umowy. Wysokość prowizji znajdziesz w formularzu informacyjnym przy wyborze oferty. Możesz zapłacić prowizję z własnych środków (prowizja niekredytowana) albo z części udzielonego Ci kredytu (prowizja kredytowana), od której naliczane będą wtedy odsetki. Sposób zapłaty prowizji wybierzesz składając wniosek o pożyczkę. Szukasz dodatkowych informacji na ten temat? Zajrzyj na naszego bloga. W publikowanych tam artykułach wyjaśniamy różne finansowe terminy w przystępny sposób.

Oprocentowanie jest wynagrodzeniem Smartney z tytuły wypłaconego kredytu. Ustalane jest w oparciu o zmienną stopę oprocentowania, zależną od wysokości aktualnej stopy referencyjnej Narodowego Banku Polskiego. Na podstawie oprocentowania naliczane są odsetki: od kwoty kredytu lub kwoty kredytu i kredytowanych kosztów pozaodsetkowych, takich jak prowizja.

Oprocentowaniu podlega zarówno kwota, którą przelejemy na Twoje konto bankowe, jak również kwota, która przeznaczona jest na pokrycie kredytowanych kosztów prowizji. Jeśli korzystasz z pożyczki konsolidacyjnej, to oprocentowaniu podlegają również kwoty, które przelejemy bankom i innym instytucjom pożyczkowym, żeby spłacić Twoje poprzednie zobowiązania.

Oprocentowanie pożyczki może być stałe lub zmienne. W przypadku pożyczek opartych na oprocentowaniu zmiennym, a przede wszystkim takie znajdziesz w Smartney, Stopa Oprocentowania Kredytu obliczana jest jako stopa referencyjna Narodowego Banku Polskiego (NBP), powiększona o 10 punktów procentowych.  Aktualna stopa referencyjna publikowana jest na stronie internetowej NBP.

Oprocentowanie zmienne zależy od wysokości stopy referencyjnej, którą ustala NBP lub od zmian w ustawowo zdefiniowanych odsetkach maksymalnych. Stopa oprocentowania kredytu nie może przekroczyć maksymalnych odsetek.

Pożyczka konsolidacyjna

Z pożyczką konsolidacyjną w Smartney połączysz wszystkie kredyty w jedną, korzystniejszą pożyczkę.

Z pożyczką konsolidacyjną w Smartney połączysz wszystkie kredyty w jedną, korzystniejszą pożyczkę.

Konsolidacja, to rodzaj pożyczki, który może ułatwić Ci zarządzanie domowym budżetem. Wybierasz zobowiązania (kredyty bankowe, pożyczki i chwilówki), które chcesz skonsolidować oraz ewentualną dodatkową kwotę, którą chcesz zobaczyć na swoim koncie.

Po zawarciu Umowy Pożyczki Smartney spłaca wybrane przez Ciebie zobowiązania. Tym samym zostajesz z jedną pożyczką, którą wygodniej spłacać – a dzięki możliwości dopasowania okresu kredytowania, możesz znacząco obniżyć swoją ratę.

Więcej o pożyczce konsolidacyjnej Smartney

W Smartney skonsolidujesz zarówno kredyty bankowe, jak i pożyczki bankowe i pozabankowe.  To nasza mocna strona – konsolidujemy również chwilówki, a to one są zazwyczaj największym obciążeniem dla domowego budżetu. Warto zdecydować się na jedną, niższą ratę razem z nami.

Więcej o pożyczce konsolidacyjnej Smartney

Pożyczkę konsolidacyjną oferujemy wszystkim Klientom, chcącym skorzystać z naszych usług. Nie musisz brać u nas wcześniej pożyczek ani przechodzić żadnych okresów próbnych! Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii, naszą konsolidację możemy zaoferować każdemu w wieku 21-70 lat, kto posiada rachunek bankowy prowadzony w Polsce.

Więcej o pożyczce konsolidacyjnej Smartney

Mam pożyczkę

Oprocentowanie Twojego kredytu konsumenckiego sprawdzisz w Strefie Klienta w zakładce Szczegóły Twojego Kredytu. W Strefie Klienta znajdziesz również zawsze aktualny harmonogram spłaty, uwzględniający zmiany oprocentowania.

Więcej na ten temat dowiesz się w pytaniu nr 13 – „Jak zalogować się do Strefy Klienta”.

W Strefie Klienta znajdziesz indywidualny numer konta do spłaty pożyczki. Udostępniamy Ci możliwość płatności szybkim przelewem, przelewem tradycyjnym lub za pośrednictwem karty debetowej. Możesz również ustawić automatyczne spłaty swoich rat.

Uwaga: do spłaty rat oraz ustawienia płatności automatycznych nie można użyć karty kredytowej.

Więcej na ten temat dowiesz się w pytaniu nr 13 – „Jak zalogować się do Strefy Klienta”.

Tak. Spłaty rat możesz dokonać z dowolnego rachunku bankowego – również z Revoluta i rachunków prowadzonych przez banki niezarejestrowane w Polsce.

Oczywiście! W Smartney zawsze masz raty pod kontrolą i możesz spłacić kredyt wcześniej w części lub w całości. Smartney nie pobiera opłat za wcześniejszą spłatę kredytu.

W Smartney taka procedura nie jest potrzebna, bo nasi Klienci mogą spłacać swoje pożyczki przedterminowo w każdej chwili, bez żadnych opłat za wcześniejszą spłatę.

Po zalogowaniu się do Strefy Klienta znajdziesz informacje na temat całkowitej pozostałej do spłaty kwoty. Możesz również uzyskać informacje na temat jej wysokości kontaktując się z

naszą infolinią pod numerem 22 528 88 88 (koszt połączenia wg taryfy Twojego operatora). Płatności dokonasz szybkim przelewem lub przelewem tradycyjnym, a po zaksięgowaniu środków otrzymasz od nas potwierdzenie, że Twoja pożyczka została spłacona. Więcej na ten temat dowiesz się w pytaniu nr 13 – „Jak zalogować się do Strefy Klienta”.

Nadpłata, to przekazanie nam na poczet spłaty raty Twojej pożyczki kwoty wyższej niż rata opisana w harmonogramie. Dokonując jej, możesz zmniejszyć pozostały do spłaty kapitał. Gdy dokonasz nadpłaty pożyczki, my automatycznie przeliczamy harmonogram Twoich spłat i zmniejszamy wysokość kolejnych rat.

Nadpłata pożyczki o np. równowartość 6 następnych rat nie spowoduje anulowania tych rat. Nadal musisz spłacać kolejne raty wg nowego harmonogramu, ale będą one niższe.

Dodatkowe informacje na temat tego, w jaki sposób przeliczamy Twoje nadpłaty znajdziesz w Strefie Klienta. Więcej na ten temat dowiesz się w pytaniu nr 13 – „Jak zalogować się do Strefy Klienta”.

Harmonogram spłaty otrzymasz od nas mailem, po zawarciu umowy. W każdej chwili znajdziesz go również w swojej Strefie Klienta. Więcej na ten temat dowiesz się w pytaniu nr 13 – „Jak zalogować się do Strefy Klienta”.

Oczywiście, że tak. Zgodnie z ustawą o kredycie konsumenckim (każdy konsument ma prawo do odstąpienia od umowy o kredyt konsumencki bez podania przyczyny w terminie do 14 dni od daty zawarcia umowy.

W ramach tej usługi możesz zawiesić spłatę łącznie nawet do 3 rat, co oznacza, że jednorazowo możesz złożyć wniosek o zawieszenie do 3 rat. Jeśli już zawieszaliśmy spłatę rat Twojej pożyczki, nie możesz złożyć wniosku ponownie.

Klienci kwalifikujący się do objęcia wsparciem:
Kwalifikujesz się do objęcia wsparciem, jeśli:

  • straciłeś pracę lub inne główne źródło dochodu po 13.03.2020 r.
  • Twoja umowa kredytowa zawarta została przed 13.03.2020 r., a zakończenie okresu kredytowania przypada nie wcześniej niż 14.09.2020 r.
  • wypełniłeś Wniosek o zawieszenie wykonania Umowy pożyczkii przekazałeś go do nas.

Jak złożyć dyspozycję o zawieszenie spłaty rat

Pobierz wniosek i wypełnij dyspozycję „Zawieszenie wykonania Umowy pożyczki.”

Uzupełniony wniosek prześlij na adres naszej Siedziby
Smartney Grupa Oney S.A.
ul. Krakowiaków 44
02-255 Warszawa

lub mailowo na adres e-mail:
kontakt@smartney.pl

O czym należy pamiętać:

  • koszty Twojej pożyczki nie będą wyższe, natomiast okres kredytowania wydłuży się
  • informację o zawieszeniu rat przekazujemy do Biura Informacji Kredytowej
  • możesz wycofać wniosek w terminie 14 dni od dnia jego złożenia i kontynuować umowę na dotychczasowych warunkach.

PAMIĘTAJ! Składasz wniosek pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

Jeśli spłacisz całą pożyczkę wcześniej, automatycznie przeliczymy wszystkie koszty (zarówno odsetki jak i prowizję), proporcjonalnie do czasu jej trwania. Ewentualną nadpłatę za niewykorzystany okres kredytowania zwrócimy Ci w ciągu 14 dni od daty całkowitej spłaty, na Twój rachunek bankowy. Proces jest u nas zupełnie automatyczny, więc nie musisz składać żadnych wniosków – sami zajmiemy się wszystkim.

Jeśli chcesz wiedzieć czy możesz spłacić kredyt wcześniej, zobacz pytanie nr 4 powyżej „Czy mogę spłacić kredyt wcześniej?”.

W Strefie Klienta masz stały dostęp do swojej umowy pożyczki, aktualnego harmonogramu spłaty oraz udostępnianych przez nas wygodnych metod płatności. Więcej na ten temat dowiesz się w pytaniu nr 13 poniżej – „Jak zalogować się do Strefy Klienta”.

Wystarczy, że zalogujesz się na smartney.pl/Strefa-Klienta. Znajdziesz tutaj wszystkie informacje o swojej pożyczce.

Login: Twój adres email lub numer Klienta.

Hasło: nadasz sam przy pierwszym logowaniu

Po spłacie zobowiązania znajdziesz także zaświadczenie o całkowitej spłacie do łatwego pobrania.

Rejestr Zastrzeżeń Numerów PESEL

Od 1 czerwca 2024 r. Smartney oraz inne instytucje finansowe będą weryfikować Twój numer PESEL w Rejestrze Zastrzeżeń Numerów Pesel prowadzonym przez Ministerstwo Cyfryzacji, celem sprawdzenia czy nie jest on zastrzeżony.

Smartney oraz inne instytucje finansowe weryfikują Twój numer PESEL w Rejestrze Zastrzeżeń Numerów Pesel prowadzonym przez Ministerstwo Cyfryzacji, celem sprawdzenia czy nie jest on zastrzeżony.

To, czy Twój numer PESEL jest zastrzeżony możesz sprawdzić na kilka sposobów. Przede wszystkim, możesz skorzystać z aplikacji mObywatel lub uzyskać wszystkie informacje osobiście, w urzędach gminy. Jeśli wnioskujesz o pożyczkę, a Twój PESEL jest zastrzeżony, to również pożyczkodawca Cię o tym poinformuje – będziesz musiał cofnąć zastrzeżenie, by wniosek mógł zostać rozpatrzony, a pieniądze wypłacone.

Zastrzeganie PESEL to usługa, która może Ci pomóc zadbać o bezpieczeństwo w sieci. Żaden pożyczkodawca nie udzieli Ci pożyczki ani kredytu, w czasie, gdy Twój numer PESEL jest zastrzeżony – jest to zatem świetna ochrona przed kradzieżą danych osobowych i niechcianymi kredytami. A jeśli potrzeba kredytowa się pojawi, to zastrzeżenie cofniesz w kilkanaście sekund.

Pamiętaj, że po cofnięciu zastrzeżenia konieczne będzie odczekanie 30 minut, zanim PESEL będzie można zastrzec ponownie.

Cofasz zastrzeżenie? Możesz to zrobić bezterminowo, lub też określić datę i godzinę, kiedy Twój PESEL automatycznie zostanie ponownie zastrzeżony. Świetna opcja, jeśli cofasz zastrzeżenie tylko po to, żeby zawnioskować o pożyczkę.

Zastrzeżenie PESEL możesz cofnąć osobiście (np. w urzędach gminy), lub szybciej i wygodniej – za pomocą aplikacji mObywatel.

Kiedy się do niej zalogujesz, wybierz na ekranie głównym opcję „Zastrzeż PESEL” – po jej kliknięciu możliwe będzie zobaczenie, kto sprawdzał Twój numer PESEL w bazie oraz cofnięcie zastrzeżenia. Zajmie Ci to tylko kilkanaście sekund!

Pełną treść ustawy nakładającej na instytucje finansowe obowiązek korzystania z Rejestru znajdziesz na stronie Sejmu – poniżej podajemy link.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało strony z dodatkowymi informacjami na temat tej usługi.

Podstawa prawna:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20230001394

Więcej informacji na temat Rejestru Zastrzeżeń Numerów PESEL znajdziesz m.in. na stronach Ministerstwa Cyfryzacji:

https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/rejestr-zastrzezen-numerow-pesel2

https://www.gov.pl/web/gov/zastrzez-swoj-numer-pesel-lub-cofnij-zastrzezenie